(آیتونا یه خوشمزه سالم)
12 تیر

خواص زیتون برای لاغری

زیتون یکی از میوه‌هایی است که اطباء و متخصصان تغذیه خوردن آن را توصیه می‌کنند. زیتون و روغن آن برای سلامتی بسیار مفیدند و در اهمیت این میوه همین بس که خداوند متعال نیز در سوره تین به آن قسم یاد کرده است: «وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ» سوگند به انجیر و زیتون. در روایات مختلف بزرگان دینی ما به خوردن زیتون سفارش شده است. یکی از فوایدی که زیتون و روغن آن دارد در کاهش وزن است.از خواص زیتون می‌توان به تاثیر مثبت آن در لاغری، تقویت بینایی، پیشگیری از بیماری‌های قلبی، پیشگیری از سرطان و موارد بسیار دیگر اشاره نمود.

 

ارزش تغذیه‌ای زیتون

زیتون به دلیل داشتن مواد مغذی، مواد معدنی، ویتامین‌ها و ترکیبات آلی همچون آهن، فیبر، مس، ویتامین E، ترکیبات فنولی، اولئیک اسید و آنتی اکسیدان‌های مختلف فواید بسیاری برای سلامتی دارد. آیا می‌دانید زیتونی که می‌خورید شامل چه ویتامین‌ها و مواد معدنی است؟

ویتامین‌های موجود در  ۱۰۰ گرم زیتون: ویتامین ای ۱۹ درصد، ویتامین آ ۸ درصد، ویتامین کا ۲ درصد، ویتامین بی۶ ۲ درصد
ارزش تغذیه‌ای زیتون: چربی ۲۴ درصد، فیبر ۱۳ درصد، کالری ۱۲۵، پروتئین۲ درصد
مواد معدنی موجود در زیتون: سدیم ۶۵ درصد، کلسیم ۵ درصد، مس ۶ درصد، آهن۳ درصد

فواید زیتون

زیتون میوه مقوی و خوشمزه‌ای است که برای بدن انسان مفید است و مزایای بسیاری همچون جلوگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از سرطان‌های متعدد، کاهش التهاب و ورم مفاصل، بهبود سیستم گوارش، تسکین واکنش‌های آلرژیک، بهبود جریان خون، محافظت در برابر بیماری‌های قلبی، افزایش عملکرد شناختی، مبارزه علیه عفونت‌ها و کاهش فشار خون دارد، از این گذشته زیتون برای لاغری بسیار مفید است.

زیتون برای لاغری

خیلی از رژیم‌های غذایی کاهش وزن در برنامه روزانه خود زیتون دارند. ممکن است تصور کنید زیتون به خودی خود لاغر‌کننده است. اما باید بدانید وقتی درباره زیتون صحبت می‌کنیم منظورمان این نیست که شما هرچه قدر دلتان می‌خواهد زیتون و روغن زیتون بخورید و لاغر شوید.

جالب است بدانید که هر قاشق روغن زیتون حدود ۱۲۰ کیلو کالری دارد پس زیتون ماده‌ای کم کالری نیست. اما زیتون و روغنش به دلیل موادی که دارند به روند کاهش وزن کمک می‌کنند. به همین خاطر است که اغلب متخصصین تغذیه متفق‌القول هستند که زیتون برای لاغری مفید است.

زیتون به دو شکل به کاهش وزن کمک می‌کند، اول از طریق چربی‌های موجود در زیتون و دوم به دلیل تاثیر زیتون در افزایش میزان هورمون سروتونین. تحقیقات نشان داده است افرادی که زیتون و روغن زیتون را بیشتر از سایر غذاهای چرب مصرف می‌کنند در مقایسه با دیگر افراد کمتر اضافه وزن پیدا می‌کنند.

 

دلیل این خاصیت مقدار بالای اسیدهای چرب غیر اشباعی است که در روغن زیتون وجود دارد. این اسیدها تک زنجیره‌ای هستند و پیوندهای موجود در این نوع چربی راحت‌تر از سایر چربی‌ها شکسته می‌شوند و در بدن تلنبار نمی‌شوند.

بد نیست بدانید مصرف چربی اشباع‌نشده گیاهی می‌تواند در فرایند کم کردن وزن تاثیرگذار باشد. تحقیق تاز‌ه‌ای در این زمینه نشان می‌دهد ‎زمانی ‌که چربی‌های گیاهی به روده کوچک می‌رسند این پیام به مغز ارسال می‌شود: «از خوردن دست بکش. سیر شدی!»

تحقیقات نشان داده است افرادی که در روز زیتون می‌خورند، سطح سروتونین در بدنشان بالا می‌رود. سروتونین، هورمونی است که در بدن انسان احساس سیری را تقویت می‌کند. وقتی که زیتون می‌خورید به دلیل کاهش اشتها و احساس سیری کردن روزانه ۲۰۰ کالری کمتر انرژی دریافت می‌کنید.