(آیتونا یه خوشمزه سالم)
12 تیر

راه هایی برای داشتن سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم موضوعی است که همه انسان ها به دنبال آن هستند. برای اینکه زندگی سالمی داشته باشیم روش‌های آسان و زیادی  وجود دارد که با رعایت آن‌ها افراد می‌توانند از طول عمر و سلامتی بهره مند شوند.
شما در این مطلب با چند راهکار ساده آشنا خواهید شد که راه رسیدن به زندگی شاد و سالم را میسر خواهد کرد.

1- آب بیشتری بنوشید

همانطور که می دانیم نوشیدن آب برای ما ضروری است اما نکته حائز اهمیت این است که یکی از مسائل اساسی برای داشتن سبک زندگی سالم نوشیدن آب کافی است. طبق نظریات محققان هر مرد باید در روز 3.01 لیتر و هر خانم در روز 2.21 لیتر آب بنوشند. البته در مواردی ممکن است برخی افراد به آب بیشتری نسبت به این مقدار نیاز داشته باشند چرا که ممکن است بدن آن‌ها تحت شرایطی خاص مثل فعالیت زیاد، دمای بالای محیط و یا دلایل دیگر آب زیادی را از دست بدهد.

لازم به ذکر است بدن انسان متشکل از حدودا 60درصد آب است از همین جهت هیدراته بودن بدن یا به عبارت دیگر تامین آب مورد نیاز برای سلول‌های بدن در طول روز بسیار حائز اهمیت است.

از این رو سعی کنید صبح‌ها و بعد از بیدار شدن از خواب حداقل نیم لیتر آب بنوشید چرا که در بدن شما در طول شب دهیدراته شده است. سپس یک برنامه‌ریزی برای مابقی روز خود داشته باشید تا آب کافی به بدن خود برسانید.

2- از نخ دندان استفاده کنید

استفاده از نخ دندان باعث می‌شود تکه‌های باقیمانده غذا و باکتری‌ها از آن بخش‌هایی که دور از دسترس مسواک هستند پاکسازی شوند. این کار باعث جلوگیری از زرد شدن و آسیب به دندان‌ها توسط باکتری‌ها می‌گردد.

احتمالا این توصیه را بارها شنیده اید که روزانه 2 یا 3 بار باید دندان‌های خود را مسواک کنیم. اما آیا به این موضوع فکر کرده اید که چند بار در روز باید از نخ دندان استفاده کنیم؟ یک پزشک دندان‌پزشکی می گوید روزی یک بار استفاده از نخ دندان کافی بوده چرا که این باکتری‌ها هر 24 ساعت یکبار تشکیل پلاک می‌دهند.

3- برنامه روتین خواب سالم داشته باشید

سوالی که ابتدا از خودمان می پرسیم این است که واقعا چند ساعت خواب در شبانه روز مورد نیاز است؟ این سوالی است که هر فردی می‌تواند به بهترین شکل و بر اساس تجربه شخصی به آن پاسخ دهد. بسیاری از افراد موفق هستند که فقط 3 تا 5 ساعت خواب شبانه دارند .برای خواب خود یک برنامه‌ منظم داشته باشید  و بعد از بیدار شدن شرایط خود را ثبت کنید و ببینید حالتان خوب است یا خیر. با چند بار امتحان می‌توانید بهترین حالت خواب برای خودتان را بیابید. البته مجبور نیستید که از برنامه خواب مونوفازیک(خواب یک مرحله‌ای در شبانه روز) استفاده کنید. می‌توان از الگوی خواب بای‌فازیک(خواب دومرحله‌ای-یک‌بار شب و یک ساعت و نیم در عصر) و یا الگوی خواب پلی‌فازیک(خواب چند مرحله‌ای) نیز استفاده کرد. فقط باید مطمئن شوید که با کدام حالت سازگارتر هستید.

4- کمتر بنشینید

هر چقدر زمان نشستن افراد افزایش پیدا کند شانس مردن آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت . تحقیقات نیز این قضیه را ثابت کرده‌اند که افرادی که بیشتر می‌نشینند و فعالیت بدنی زیادی ندارند از شانس بیشتری برای مردن برخوردارند. حتی اگر ورزش می‌کنید اما ساعات زیادی را می‌نشینید باز هم سبک زندگی ناسالمی دارید.  بهتر است که از یک تایمر و زمان سنج برای خود استفاده کنید تا بعد از هر 25 دقیقه نشستن به شما یادآوری کند که باید از جای خود برخواسته و 5 دقیقه تحرک داشته باشید.

5- حتما صبحانه بخورید

بسیاری از افراد معتقدند که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی از بین وعده‌های غذایی است. در واقع صبحانه به این دلیل مهم است که خوردن وعده غذایی با پروتئین و فیبر زیاد بعد از بیدار شدن با فرآیند چربی‌سوزی مرتبط است

مزایای خوردن صبحانه سالم نیز به این شرح است:

- افزایش تمرکز و کارآیی

- افزایش چربی‌سوزی

- کاهش میزان کلسترول

- ارتقای استحکام و استقامت

6- افزایش میزان انرژی

زندگی سالم می‌تواند در طول روز انرژی پایداری را برای ما فراهم کند. نکته مهم در دریافت انرژی این است که توجه داشته باشیم از کدام نوع کربوهیدرات استفاده می‌کنیم. 3 مدل کربوهیدرات اصلی وجود دارد:

1- کربوهیدرات ساده که افزایش انرژی کوتاه مدت را در پی خواهد داشت مثل شکر.

2- کربوهیدرات پیچیده مثل تمام دانه‌ها، نخود فرنگی و لوبیا. گفتنی است این نوع کربوهیدرات می‌تواند به دو دسته فرآوری شده یا فرآوری نشده تقسیم‌بندی شود که البته کربوهیدرات فرآوری نشده انتخابی مناسب برای سبک زندگی سالم است.

3- فیبرها که در بیشتر سبزیجات یافت می‌شوند و به گوارش نیز کمک می‌کنند.این کربوهیدرات‌ها در بسیاری از سبزیجات و منابع سالم پروتئینی وجود دارند.

7- زندگی طبیعی‌تری داشته باشید

یک اصل دیگر داشتن زندگی طبیعی است؛ بدین منظور که تا جای ممکن از خوراکی‌های فرآوری شده کمتری استفاده کنیم و بیشتر تمایل به مصرف غذاهای ارگانیک، گیاهی و آجیل داشته باشیم. از این رو باید سعی کنیم به جای محصولات فرآوری شده، بیشتر از میوه‌ها، آجیل‌ها و سبزیجات استفاده کنیم.