(آیتونا یه خوشمزه سالم)
12 تیر

آشنایی با 2 غذای محبوب طارم و زنجان

پیازو

با رواج فست فودها و اغذیه غربی، برخی غذاهای ایرانی از جمله پیازو، به مرور فراموش شدند. این غذا که خیلی ها حتی تا به حال اسمی از آن نشنیده اند، یکی از قدیمی ترین و خوشمزه ترین غذاهای مناطق سردسیر از جمله طارم و زنجان است که ظاهری شبیه به آش یا اشکنه دارد. 

سال ها پیش زنان طارمی برای دلنشین نمودن شب های دراز و سرد زمستان، با پیاز، گردو، گوشت، گوجه فرنگی، عدس، لپه، برگه ی زردآلو و سیب زمینی غذایی که در واقع یک اثر هنری است، می پختند و با طعم لذیذ آن، خانواده را دور هم و زیر کرسی جمع می کردند. اما متاسفانه این روزها دیگر به ندرت شاهد پخته شدن این غذا در میان خانواده های ایرانی هستیم.

آش

آش ترش طارمی ها از آن آش هایی است که با ظاهر خوش رنگ و لعابش حسابی اشتهای بیننده را بر می انگیزد. هر آنچه که فکرش را بکنید در این آش پیدا می شود؛ از حبوباتی چون عدس و نخود و لوبیا گرفته تا سبزی و سیب زمینی و هویج و این ها تازه تمام مواد تشکیل دهنده ی آش لذیذ زنجانی ها نیستند! سیر و سرکه و شکر و پیاز و جو پرک و لبو و آلوچه هم در طی مراحل پخت به این غذا اضافه می شوند و از آن معجونی کامل با مجموعه مواد مورد نیاز بدن انسان می سازند.

البته اضافه کردن لبو به آش در صورت تمایل آشپز است و اجباری نیست اما رنگ و طعمی بینظیر به عصرانه ی شما خواهد بخشید.