(آیتونا یه خوشمزه سالم)
12 تیر

طرز تهیه زیتون پرورده خوشمزه

طرز تهیه زیتون پرورده به چه شکل است؟ برای تولید زیتون پرورده باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ زیتون پرورده يکی از خوراکی های اصلی میوه زیتون است كه به واسطه طعم بی نظیری كه دارد در کنار غذا به عنوان چاشنی مصرف می شود. اگر دوست دارید با طرز تهیه زیتون پرورده اشنا شوید، با ما در این مطلب همراه باشید!

مواد لازم برای تهیه زیتون پرورده

مواد برای 1 شیشه متوسط

زیتون بدون هسته

500 گرم

مغز گردو

300 گرم

روغن زیتون

2 قاشق غذاخوری

رب انار

2 پیمانه

آب لیمو ترش

2 قاشق غذاخوری

آویشن

1 قاشق غذاخوری

دانه انار خشک شده

2 قاشق غذاخوری

پودر نعناع خشک

1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه زیتون پرورده خوشمزه و مجلسی

اولین قدم

جهت درست کردن زیتون پروده پیش از هرچیزی باید طعم زیتون های بدون هسته را بچشید، اگر شور و یا ترش بودند آن ها را در کاسه ای بریزید و تا سطح روی زیتون ها را با آب پر کنید و به مدت 1 ساعت آن ها را در همین وضعیت قرار دهید تا به اصطلاح خیس بخورند و طعم ترشی یا شوری آن ها خنثی شود.

دومین قدم

پس از این كه شوری زیتون را گرفتید، آن ها را بشویید و در بگذارید آب اضافه آن ها خارج شود. حالا نوبت این است كه مغز گردوها را دو بار چرخ کنید و داخل ظرف ریخته و در نهایت زیتون را به آن اضافه کنید. در این مرحله به رب انار و آبلیمو نیاز دارید، پس از آن كه آن هارا با هم ترکیب کردید می توانید به ظرف زیتون اضافه کنید.

سومین قدم

حالا با قاشق آرام مواد را مخلوط کنید و دانه های انار خشک، پودر نعنا، آویشن زیتون و روغن زیتون را به مواد اضافه و با قاشق به آرامی همه مواد را زیر و رو کنید تا زیتون ها با سبزیجات خشک طعم بگیرند.

البته درنظر داشته باشد كه در برای درست کردن زیتون پرورده، اصلا از پیاز تازه یا پنیر استفاده نکنید. بعضی افراد سبزی های معطر را هم برای طعم دار کردن زیتون پرورده به آن اضافه می کنند كه کار صحیحی نیست، مگر سبزی های معطر بومی كه در شمال کشور می رویند.

چهارمین قدم

در مرحله آخر باید مواد را داخل ظرف مورد نظر بریزید و درب آن را محکم بسته و برای 1 روز در یخچال بگذارید تا طعم همه مواد در هم مخلوط شود. حالا زیتون پرورده خوشمزه شما آماده است! در نهایت باید اشاره کنیم كه برای نگهداری زیتون پرورده آن را در ظرف شیشه ای در دار قرار دهید و در داخل یخچال نگهداری نمایید.

نکات مهم برای درست کردن زیتون پرورده

سبزی اصلی برای تهیه زیتون پرورده شمالی چوچاق است اما از آنجا كه این سبزی فقط در شمال یافت می شود می توانید از ترکیب نعناع و گشهم به جای آن استفاده کنید.

اگر زیتون تلخی زیادی داشت، برای تهیه زیتون پرورده چه کنم؟

اگر زیتون خیلی تلخی زیادی داشت، آن را دوبار بجوشانید و هر بار آب آن را خالی کنید تا تلخی آن از بین برود.

از کجا بفهمم زیتون تازه است؟

زیتون های مصرفی باید تازه باشند. برای امتحان تازه بودن آنها هم لازم است يکی از آنها را میل کنید. زیتون زیر دندان نه باید خیلی سفت و نه خیلی شل باشد.

اندازه های دقیق انار و گردو در زیتون پرورده تا چه اندازه موثر هستند؟

اگر در زیتون پرورده از گردوی بیشتری استفاده کنید رنگ زیتون پرورده شما روشن تر و اگر از انار بیشتری استفاده کنید رنگ آن تیره تر خواهد شد.

برای تهیه زیتون پرورده، بهتر است از زیتون ریز استفاده کنیم یا درشت ؟

زیتونی كه کمک می گیرید باید سبز، بدون هسته و ریز باشد. هرچقدر زیتون ها ریز تر باشند، خوشمزه تر هستند و طعم زیتون پرورده بهتر خواهد شد. پس اصلا از زیتون هسته دار و درشت را برای تهیه زیتون پرورده استفاده نکنید.

برای جلوگیری از تلخ شدن زیتون پرورده چه کنیم؟

گردویی كه کمک می گیرید باید مرغوب و تازه باشد چون افزودن گردوی كهنه به زیتون پرورده باعث می شود زیتون پرورده به سرعت طعم تلخی پیدا کند.

رب انار مناسب برای تولید زیتون پرورده

رب اناری كه در برای زیتون پرورده کنار گذاشته اید، باید ترش و شیرین باشد. اصلا رب انار بسیار ترش یا کاملا شیرین را برای طعم دار کردن زیتون پرورده استفاده نکنید.

پیشگیری از کپک زدن زیتون پرورده

پیش از اینكه زیتون را به مخلوط خود اضافه کنید، آن را با آب شست و شو ندهید، چون باعث کپک زدن زیتون پرورده می شود.

زیتون پرورده چاشنی هر غذایی !

مصرف زیتون پرورده در کنار هر غذایی اشتباه است، البته غذاهایی همچون کشک بادمجان، قورمه سبزی، خورش بادمجان و در کل غذاهای جنوبی و تهیه شده در مناطق کویری با زیتون پرورده پیشنهاد نمی شوند.

 

امیدواریم توانسته باشید از مقاله پرطرفدار طرز تهیه زیتون پرورده بیشترین استفاده را ببرید. در صورتی كه حس می کنید مطلب هست كه نیاز است در این مقاله عنوان کنیم در بخش نظرات اعلام کنید تا به کمک شما خوانندگان عزیز، مطلب پربارتری داشته باشیم. آیتونا شرکت بزرگ و معتبر تولید و فروش انواع زیتون آماده همکاری با شما عزیزان در سراسر ایران می باشد.