(آیتونا یه خوشمزه سالم)
12 تیر

نگهداری زیتون

روش نگهداری زیتون یکی از متداول ترین و خوشمزه ترین میان وعده ها بوده که طرفدارانی زیاد نیز داشته و افراد اکثر اوقات تلاش می کنند از آن در کنار غذاهای خود استفاده کنند؛ اما آیا تا حالا به این نکته فکر کرده اید که مناسب ترین روش نگهداری زیتون جهت اینکه بتوانیم در زمان زیادتری آن را در اختیار داشته باشیم کدام است؟

البته باید بگوییم که روش های بسیاری برای نگهداری زیتون وجود دارند که امکان دارد هر کدام مزایای خودش را داشته باشد اما باید با همه آن ها اشنا باشیم تا مناسب ترین روش نگهداری زیتون را انتخاب کرده که خواص زیتون را نیز حفظ کنیم. پس در این مقاله همراه آیتونا، باشید تا مناسب ترین روش نگهداری زیتون را به شما آموزش دهیم.

فروش و عرضه زیتون کنسروی درجه یک باغات طارم علیا با بدون واسطه با قیمت مناسب به فروش می رسد همینطور روغن زیتون، زیتون پرورده، بدون هسته و ... به شرط ازمایش با قیمت باور نکردنی به فروش می رسد. شما می ­توانید انواع زیتون را در آیتونا مشاهده کنید و با بهترین قیمت برای خرید آن اقدام نمایید.

مزیت های مصرف زیتون برای سلامت بدن

  • جهت پیشگیری و درمان آسم و آرتروز تاثیرگذار می باشد.
  • در درمان نقرس و رماتیسم تاثیرگذار است
  • «فنل» یکی از مواد مغذی مهم در زیتون بوده که اثر آنتی اکسیدان و ضدالتهاب دارد، در نهایت از ایجاد لخته خون در عروق پیشگیری می کند.
  • زیتون آرامش بخش و مسهل بوده و به بهبود سوء هاضمه و زخم های گوارشی کمک می کند
  • پاک کننده معده می باشد.
  • تحریک کننده نیروی جنسی می باشد.
  • دردهای ناشی از ورم کلیه را تسکین می دهد.

روش نگهداری زیتون در منزل - مغازه

اگر مقدار زیادی زیتون را جهت منزل خریداری کردید این مهم است تا روش نگهداری آن ها را در منزل بدانید تا بتوانید زمان زمان زیادی از این زیتون ها کمک بگیرید. معمولاً زیتون کنسروی یا باز جهت منزل خریداری می شود که می توان بر با روش های زیر از آن ها نگهداری کرد.

  • روش اول، استفاده از آب-نمک می باشد. معمولاً زیتون خریداری شده در کنسرو یا به شکل باز، در آب-نمک نگهداری می شود. شما می توانید خود هم آب-نمک تهیه کرده و زیتون ها را در ظرف آن نگهداری کنید.
  • روش دوم، هم انجماد بوده که جهت نگهداری زیتون در زمان زیاد استفاده می شود.
  • روش سوم، استفاده از روغن زیتون می باشد. می توان زیتون ها را در ظرفی که روغن زیتون در آن ریخته شده است نگهداری کرده و به آن ادویه یا سبزیجات معطر هم اضافه کرد.

نکات مهم در نگهداری سالم زیتون

جهت اینکه بتوانیم زمان زمان بیشتری از زیتون ها نگهداری کنیم نیاز است تا به نکاتی توجه کنیم. اول از همه به ظرف زیتون ها توجه کنید. ظرف باید درب دار باشد و بعد از هر بار استفاده کردن درب آن را محکم ببندیم. حتماً باید زیتون ها در فضای خنک یا در یخچال نگهداری شوند. جهت برداشتن زیتون ها از ظرف باید از قاشق یا ملاقه تمیز استفاده کنیم تا آلودگی وارد آب-نمک نشود.

هم چنین حتماً باید زیتون را دور از نور خورشید نگهداری کنید. آب-نمک مخصوص جهت نگهداری زیتون معمولاً 7 درصد نمک می باشد. پس باید درصدها را به دقت رعایت کرد. نگهداری زیتون به خصوص در منزل روش های مختلفی دارد که مناسب ترین آن معمولاً استفاده از آب-نمک می باشد. شما می توانید از این محلول با درصد مناسبی از نمک کمک بگیرید و در زمان لازم به آن سرکه هم اضافه کنید. با رعایت ظرف مناسب جهت زیتون و نگهداری آن در دمای مناسب می توان زیتون را به مناسب ترین شکل ممکن در زمان زیادی نگهداری کرده و از آن استفاده کرد.

پیشنهادهای نگهداری بهتر زیتون

  • زیتون را با محلول خودش از فروشنده زیتون بخواهید
  • در زمان خرید زیتون از شل بودن بافت زیتون و گنیدگیش مطمین باشید
  • نگهداری زیتون باغداران در فصل گرما به مراتب سخت تر است
  • اگر در نگهداری زیتون تجربه کافی و مطمئن ندارید از خرید زیتون به مقدار زیاد خوداری کنید
  • زیتون مخصوص زیتون پرورده عموما زیتون بی هسته است
  • در فصل گرم سال از خرید زیاد زیتون و زیتون پرورده باغداران به مقدار زیاد خودداری کنید
  • هر چه دمای محیط نگهداری زیتون خنک باشد بهتر است
  • اگر جهت ترش شدن مزه زیتون از سرکه استفاده می کنید بیشتر مراقب شل شدن زیتون باشید
  • محلول اب نمک مناسب زیتون 7 درصد نمک است

چگونه تلخی زیتون را بگیریم؟

همه انواع زیتون ها تلخ می باشند که راه از بین بردن تلخی آن ها شستشوی چند باره شان با آب است یعنی اینکه زیتون ها را سه یا چهار بار باید بشوییم و بعد بعد از هر بار شستن در آب نمک بخوابانیم تا طعم مطلوبی به دست آورد. پس از اینکه تلخی زیتون ها از بین رفت دوباره آن ها در آب نمک که مقدار شوریش مطابق میل شماست، بریزید.

بعد بر روی زیتون ها 2 قاشق روغن زیتون و یک قاشق گلپر بریزید و در جای خنک به غیر از یخچال نگه دارید. زیتون های سبز و نارس را در محلول قلیایی می خوابانند تا تلخی آن ها گرفته شود بعد جهت زمانی در آب نگه می دارند و بعد این زیتون ها را در ظرف دارای مخلوط آب، نمک و سرکه می گذارند و یا با روش آب نمک تلخی این زیتون ها را از بین می برند.

زیتون ها را در منزل هم می توان عمل آورد، اما بیشتر افراد مصرف کننده به علت وقت زیادی که این کار می برد ترجیح می دهند زیتون آماده تهیه کنند. رنگ زیتون به نوع آن بستگی دارد، اما اگر زیتون ها پس از بیرون آوردن از محلول قلیایی در معرض هوا باشند رنگ شان سیاه می شود. محلول های قلیایی خوراکی همان مخلوط، آب و جوش شیرین و آهک می باشند. زیتون را به این روش حتی در منزل هم می توان عمل آورد، اما به علت وقت گیر بودن این فرآیند، بیشتر مصرف کنندگان، زیتون آماده را ترجیح می دهند.

بعضی از زیتون ها پس از عمل آوردن سیاه می شوند. اگر زیتون پس از بیرون آوردن از قلیاب زمانی در معرض هوا قرار گیرد، رنگش به سیاهی می زند. البته رنگ زیتون بیش از همه به نوع آن مربوط می شود. درباره محلول های قلیایی خوراکی، ترکیب آب و بی کربنات ها مثل جوش شیرین و آهک که جهت مربای بالنگ استفاده می شود.

برگ زیتون را دور نریزید!

برگ زیتون حاوی آنتی اکسیدان، مواد قندی، کلروفیل، موم و... است، پس به کاهش فشار خون و زخم های عفونی کمک می کند. جویدن برگ زیتون باعث برطرف شدن زخم های دهان می شود. ترکیب برگ له شده زیتون با عسل به برطرف شدن ورم پلک ها و التیام زخم ها و خراش ها کمک می کند. دم کرده برگ زیتون باعث کاهش فشار خون، نقرس و عوارض روماتیسم می شود.

برای این کار شما باید 20 عدد برگ زیتون را بشویید و داخل 300 گرم آب بریزید. بعد آن را در زمان 15 دقیقه بجوشانید و بعد صاف کنید. در آخر هم کمی عسل به آن اضافه کرده و به مقدار یک فنجان میل کنید. پس از گذشت دو هفته هم جهت هشت روز مصرف آن را قطع کرده و بعد دوباره ادامه دهید. دمکرده برگ زیتون به کاهش تب هم کمک می کند. همینطور جهت کم شدن احساس دندان درد تاثیرگذار می باشد. جهت تسکین زخم های مقعد و رحم هم می توانید خود را با آن شست وشو دهید.

علائم زیتون خراب شده

تغییر طعم علامت زیتون خراب است که معمولا افراد جهت برطرف شدن این مشکل مقداری از سبزیجات معطر را به آن اضافه می کنند تا این تغییر طعم را پوشیده نگه دارند. در رابطه با زیتون باید بدانید که زیتون کپک زده و یا تغییر مزه داده به هیچ عنوان قابل مصرف نیست و خوردن آن می تواند سلامتی شما و خانواده تان را به خطر بیندازد.

در همین جا لازم است بگوییم که زیتون های فله ایی تاریخ انقضای مشخصی ندارند و گاهی بعضی از افراد سودجو با اضافه کردن مواد معطر و یا ظاهرسازی شما را از تشخیص سلامت زیتون غافل می کنند. پس پیشنهاد ما به شما این بوده که از زیتون های کارمنزل ایی و دارای تاریخ انقضا تهیه و مصرف کنید.

اصولا زیتون ها سه دسته می باشند:

زیتون کنسروی، زیتون شکسته و زیتون بی هسته زیتون شکسته زیتونی است که مراحل روغن گیری آن انجام شده بوده و زیتون بی هسته همان زیتون کنسروی است و جهت تهیه زیتون پرورده و یا تزپین کردن با فلفل قرمز و بسته بندی های زیبا استفاده می شود.

در هرحال همه زیتون ها یک تلخی دارند و تنها راه گرفتن تلخی آن ها خواباندن در آب نمک و شستشوی چند باره آن ها است تا طعم تلخی آن به حد مورد انتظار شما از بین برود. در آخر که طعم مطلوب را پیدا کرد مجددا زیتون ها را در آب نمک بریزید شوری آن به اندازه ای باشد که خوراک آن جهت شما مطبوع است و مثلا اگر در سطل های پلاستیکی سایز ماست های سه کیلویی می ریزید.

روی آن 1 یا 2 قاشق روغن زیتون و گلپر بریزید معمولا زیتون را در جای خنک می گذارند و باید این جای خنک یخچال نباشد. معمولا زیتون های سبز یا زیتون هایی که اندکی مانده تا رسیده شوند را جهت زمانی در تماس با محلول های قلیایی قرار می دهند تا تلخی گوشت آن ها جدا شود. بعد برای مدت زمان لازم در آب می خوابانند و در نهایت در ظرفی مناسب، محتوای محلول کم نمک نگه می دارند یا اینکه از همان ابتدا فرآیند گرفتن تلخی را تنها با آب نمک انجام می دهند.

زیتون را به این روش حتی در منزل هم می توان عمل آورد، اما به علت وقت گیر بودن این فرآیند، بیشتر مصرف کنندگان، زیتون آماده را ترجیح می دهند. بعضی از زیتون ها پس از عمل آوردن سیاه می شوند. اگر زیتون پس از بیرون آوردن از قلیاب زمانی در معرض هوا قرار  گیرد، رنگش به سیاهی می زند. البته رنگ زیتون بیش از همه به نوع آن مربوط می شود.

چگونه از کپک زدن - نرم شدن زیتون جلوگیری کنیم؟

به صورت کلی پیدایش تارهای سفید یا کپک بر روی زیتون می تواند ناشی از تجمع انواع کپک ها مخمرها میکروب های هوازیمیکروب های بی هوازی کلیفرم ها باکتری ها باشد. توضیحات مربوط به تشریح هر کدام از این موارد مفصل و طولانی می باشد. این آلودگی می تواند از محیط ظرف چاقو یا دست منتقل شده باشد. پیدایش تارهای سفید یا کپک در محیط آب نمک و در درجه حرات 20 الی 30 درجه سانتگیراد عزمانا ناشی از تجمع کلیفرم ها و باکتری های مولد اسید لاکتیک بوده و جهت برطرف شدن آن ها می توانید آب نمک را عوض کنید.

جلوگیری از کپک زدن زیتون

در رابطه با نگهداری زیتون باید بدانید این بوده که از کپک زدن زیتون جلوگیری کنید. جهت این کار شما می توانید حدودا به اندازه نصف یک لیوان سرکه طبیعی به اب نمک نگهدارنده زیتون اضافه کنید. این بوده که پیشنهاد می شود جهت سالم نگه داشتن زیتون حداقل هفته ایی یک بار محلول آب زیتون را عوض کنید. اگر از زیتون های کنسروی استفاده می کنید بعد از باز کردن درب کنسرو، آنرا در یخچال نگهداری کنید. زیتون را در دمای خنک و در جای خشک نگهدارید. هر چه دمای محیط نگهداری زیتون خنک باشد بهتر می باشد.

اگر در نگهداری زیتون تجربه کافی و مطمین ندارید از خرید زیتون به مقدار زیاد خوداری کنید زیتون را با محلول خودش از فروشنده زیتون بخواهید. یکی از علامت زیتون خراب شده حالت شل بودن بافت زیتون است در زمان خرید زیتون از شل بودن بافت زیتون و گنیدگیش مطمین باشید. نگهداری زیتون باغداران در فصل گرما به مراتب سخت تر می باشد. محلول اب نمک مناسب زیتون 8-7 درصد نمک می باشد. زیتون مخصوص زیتون پرورده عموما زیتون بی هسته است. در فصل گرم سال از خرید زیاد زیتون و زیتون پرورده باغداران به مقدار زیاد خودداری کنید.

روش حذف سفیدک یا کپک زیتون چیست؟ نگهداری زیتون با جلوگیری از کپک زدن

همانطور که در توضیحات بالا اشاره شد عامل یا عواملی باعث ایجاد کپک یا سفیدک زیتون می شود با حذف این عوامل میتوان به راحتی مشکل مورد نظر را حذف یا از بین برد. در ابتدا باید به این مسیله توجه داشته باشیم که باید از آب جوشیده سرد شده جهت فرآوری زیتون استفاده کرد. یا اگر در روش فرآوری اشتباه کرده و آب را نجوشانده باشیم باید آب را عوض نماییم.  آب جوشیده در درجه حرارت 60 الی 70 درجه سانتیگراد قرار خواهد گرفت و دوباره سرد می شود دوباره آب نمک درست کرده و همراه سرکه 3% بر روی زیتون ها ریخته و در محیط خنک نگهداری می شود.

یکی از راه حل های اساسی، جلوگیری از فرآیند کپک زدن می باشد. جهت این کار درون ظرف زیتون خریداری شده که آب نمک دارد را باید تقریبا به اندازه نصف لیوان سرکه طبیعی ریخت تا از کپک زدن جلوگیری شود. جهت سالم ماندن زیتون ها باید به صورت مرتب و در هفته یک بار محلول را عوض کنید. معمولاً اگر از زیتون ها به خوبی نگهداری نشود یا نژاد زیتون نرم باشد یا زیتون نارس را خریداری کنید، امکان دارد نرم شدن یا کپک زدن آن را تجربه کنید. جهت جلوگیری از این کار محلول آب-نمک را با غلظت استاندارد تهیه کنید. حدود 3 درصد سرکه به آب-نمک اضافه کنید. در این شکل به جلوگیری از نرم شدن آن کمک خواهید کرد. البته باید به دمایی که زیتون را در آن نگهداری می کنید هم توجه کرد.

مناسب ترین نوع زیتون

مناسب ترین نوع زیتون، سبز رسیده و پرورده می باشد. زیتون رنگ های مختلفی از جمله سبز، زرد، قرمز، بنفش و سیاه دارد که مهم ترین آن ها زیتون سبز و سیاه می باشد. برخلاف تصور عموم، زیتون سیاه از رسیده شدن زیتون سبز به دست نمی آید و نوع این دو زیتون با هم متفاوت می باشد. میزان روغن و چربی زیتون سیاه کمی بیشتر از زیتون سبز است؛ پس طعم و بوی قوی تر و کالری و تا حدودی ارزش غذایی بیشتری دارد.

هر عدد زیتون سیاه 7 کالری و هر عدد زیتون سبز 5 کالری انرژی دارد. زیتون بدون هسته قیمت گران تری دارد اما به علت اینکه مرکز آن خالی می شود، بافت زیتون در زمان طولانی تری در تماس با آب نمک و مواد نگهدارنده قرار می گیرد. در نهایت طعم اصلی خود را از دست می دهد و پس از زمانی نرم و لکه دار می شود. پس باید زیتون را با هسته خریداری کرده و به جنگ بیماری ها بروید!  

 

ایتونا مجموعه معتبر فروش زیتون کنسروی از شما دعوت می کند برای اطلاع از جزئیات روند خرید، پرداخت و ارسال زیتون کنسروی از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با ما تماس بگیرید.