(آیتونا یه خوشمزه سالم)
12 تیر

فواید روغن زیتون برای مو

فواید روغن زیتون برای مو چیست؟ روغن زیتون برای سلامت مو چه فایده ای دارد؟ بیشتر کسانی كه به خشكی مو دچار هستند، از روغن هایی مختلف برای درمان آن کمک می گیرند. يكی از روغن هایی كه مخصوص تقویت ساقه و ریشه موهاست، روغن زیتون می باشد.

قبل از اینكه به آشپزخانه بروید و با کمک روغن زیتون خوراكی انواع ماسک مو درست كنید، با تاثیرات آن آشنا شوید. ما در این مقاله قصد داریم فواید روغن زیتون خوراكی برای رشد و از بین بردن خشكی مو را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

بگذارید ابتدا آیتونا زیتون را به شما معرفی کنیم. آیتونا زیتون مرکز فروش عمده زیتون بسته بندی شده و باز، فروشگاه حرفه ای روغن زیتون و ... آماده همکاری با مراکز مختلف برای ارائه خدمات فروش خود می باشد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت ها، نحوه بسته بندی، روند ثبت سفارش و ارسال از طریق شماره تماس 09395599542 تماس بگیرید. در کنار شما هستیم تا با بهترین قیمت با کیفیت ترین زیتون طارم را تحویل بگیرید.

انواع روغن زیتون را بشناسید

روغن زیتون انواع مختلفی دارد. روغن زیتون خالص يا بكر را به روش مكانيكی و با فشرده كردن دانه های زیتون جدا می كنند. برای به دست آوردن روغن زیتون بكر از گرما استفاده نمی كنند تا طعم واقعی زیتون از بین نرود.

روغن زیتون تصفیه شده را با روش های فیزيكی و شیمیایی استخراج می كنند و نوعی روغن بدون بو برای پخت وپز است. این روغن در مقایسه با روغن زیتون بكر يا فرابكر فواید کمتری دارد و مخصوص کسانی بوده كه بوی زیتون را دوست ندارند.

روغن زیتون بكر

این نوع روغن زیتون به روش مكانيكی تولید می شود و در تهیه آن به هیچ عنوان عنوان از حرارت يا مواد شیمیایی استفاده نمی شود. روغن زیتون بكر در مقایسه با انواع روغن های فوق بكر، طعم خوبی دارد و تنها تفاوت آن بیشتر بودن میزان اولئيک اسید این روغن می باشد. این روغن زیتون دارای چربی اشباع نشده و برای پخت و پز مناسب می باشد.

روغن زیتون فرابكر

روغن زیتون فرابكر كه پرخاصیت ترین و خالص ترین نوع روغن زیتون است، بدون بكارگیری فرآیند های شیمیایی، مستقیما از طریق خرد كردن میوه زیتون به دست می آید و دارای طعمی تند و در عین حال ملایم می باشد. روغن زیتون فرابكر، ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی دارد و نسبت به روغن زیتون های دیگر از اولئيک اسید کمتری برخوردار می باشد. این نوع روغن زیتون دارای کمتر از 1 درصد اسید اولئيک بوده و می تواند همه آنتی اکسیدان های خود را حفظ كند.

روغن زیتون معمولی

در تهیه و تولید روغن زیتون معمولی از مواد شیمیایی و فرآیندهای حرارتی استفاده می شود. این روغن زیتون از نظر كیفیت، نسبت به روغن زیتون بكر در سطح پایین تری قرار دارد. اولئيک اسید روغن زیتون های معمولی نسبت به دو مدل قبلی بیشتر و در حدود 3 تا 4 درصد می باشد.

روغن زیتون تصفیه شده

برای تولید روغن زیتون تصفیه شده، روغن های بكر را در كارخانه تحت فرآوری شیمیایی قرار می دهند و از این طریق آن ها را به روغن های زیتون تصفیه شده تبدیل می كنند. بیشتر متخصصان تغذیه پیشنهاد می كنند كه از روغن زیتون بكر يا فرابكر در غذاها استفاده شود. این روغن گیاهی اسیدهای چرب اشباع نشده دارد و برای سلامت عروق بدن مفید می باشد.

روغن زیتون خالص يا بكر برای تقویت و رشد موها هم فوایدی دارد. شما می توانید از روغن زیتون خوراكی خود برای مراقبت از پوست و مو هم کمک بگیرید. نتایج يک مطالعه در سال 2015 نشان داد كه تركیبات موجود در برگ و میوه زیتون موجب افزایش رشد موها می شوند.

روغن زیتون حاوی ماده ای به نام اولئيک اسید بوده كه بخش زیادی از تركیبات آن را تشكیل می دهد. اولئيک اسید يک آنتی اکسیدان قوی بوده كه در كاهش ریزش مو نقش دارد. این ماده از ایجاد موخوره و دو شاخه شدن نوک موها هم پیشگیری می كند. البته موخوره با روغن درمان نمی شود و راه رهایی از شر آن، کوتاه كردن و نوک چینی موها می باشد. روغن زیتون برای موهای خشک كاربرد زیادی دارد و از به وجود آمدن موخوره پیشگیری می كند.

روغن زیتون در بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی برای مراقبت پوست و مو به كار می رود. استفاده از روغن های گیاهی برای مراقبت از موهای خشک و آسیب دیده رایج می باشد. با این حال، کسانی كه کف سرشان چربی زیادی دارد و به همین دلیل دچار شوره می شوند، باید برای درمان از روغن استفاده نكنند. روغن زیتون برای براق كردن، حجیم كردن و از بین بردن وزی موهای فر كاربرد دارد. کسانی كه موهای آسیب دیده دارند، با هر بار چرب كردن ساقه موهای خود با روغن زیتون خالص، متوجه تاثیر آن می شوند.

تركیبات موجود در روغن زیتون

روغن زیتون منبعی غنی از مواد معدنی، تركیبات فنولی، ویتامین های A، E و K و چربی های اشباع نشده خصوصا اولئيک اسید بوده كه این تركیبات آنتی اکسیدان هایی قوی برای پوست و مو می باشند.

با اهمیت ترین اسید چرب طبیعی موجود در روغن زیتون، اولئيک اسید نام دارد كه پایین بودن میزان آن در روغن زیتون، از مزایای مهم این ماده غذایی به حساب می آید. ویتامین E به عنوان يكی از آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون، از پوست در برابر عوامل مخرب محیطی و همچنین از سلول ها در برابر راديكال های آزاد محافظت می كند. از سوی دیگر ویتامین A موجود در این روغن، به التیام زخم ها و جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک شایانی می كند.

خواص روغن زیتون برای مو - فواید روغن زیتون برای مو

برای حفظ سلامت موها، باید رطوبت و مواد مغذی مورد نیاز آن تامین شود. استفاده از روغن زیتون می تواند به سلامت مو و همچنین حفظ زیبایی ظاهری آن کمک شایانی كند. اما دقت كنید كه نوع موها در انتخاب روغن زیتون موثر است؛ چون امكان دارد كه استفاده از این روغن برای بعضی از موها خطراتی را هم به همراه داشته باشد.

بر این اساس استفاده از روغن زیتون برای کسانی كه موهایی مجعد، ضخیم و مستعد موخوره دارند بیشتر پیشنهاد می شود. با این حال این به معنای مناسب نبودن روغن زیتون برای موهای نازک و صاف نیست. دقت كنید كه هرگز در استفاده از روغن زیتون زیاده رویی نكنید چون شست و شوی آن بسیار سخت می باشد.

روغن زیتون رشد مو را تقویت می كند

استفاده از روغن زیتون برای کسانی كه دارای موی کم پشتی می باشند و رشد موی آن ها كند است پیشنهاد می شود. چون این روغن موجب تحريک رشد موها شده و سرعت رشد آن ها را افزایش می دهد.

برای تقویت رشد موهای خود به وسیله زیتون، سعی كنید به صورت روز در میان موهای خود را با روغن زیتون ماساژ دهید و اجازه دهید روغن برای زمانی روی سرتان بماند تا مراحل اثر گذاری آن انجام شود. بعد موهای خود را به صورت كامل در دو مرحله بشویید و روغن را از سطح آن پاک كنید.

درمان مو با یاری روغن زیتون

زیتون در بسیاری از محصول های پوست و مو مثل شامپوها و نرم كننده ها استفاده می شود. اما اگر ترجیح می دهید كه از روغن زیتون خالص برای موهای خود کمک بگیرید، می توانید از فواید روغن زیتون به عنوان 1 ماسک خانگی روی موهای سر خود بهره ببرید. در ادامه مراحل استفاده از این روغن را برای بهبود رشد موها بیان می كنیم.

حدود 1 هشتم تا 1 چهارم فنجان روغن زیتون برای پایان موهای سر کفایت می كند. به خاطر داشته باشید كه همه روغن جذب پوست سر و فوليکول های مو نمی شوند و نیازی به مقدار زیادی روغن نیست، چون امكان دارد كه کمی سخت از موهای خود پاک شود. دستان خود را به هم بمالید تا روغن آرام آرام در کف دستانتان گرم شود.

پوست سر خود را آرام آرام ماساژ دهید و دقت كنید كه روغن به ریشه موها برسد. هم چنین مقداری روغن به انتهای موها هم بزنید تا از دوشاخگی پایین موها جلوگیری كند. موهای خود را با 1 کلاه حمام پوشش دهید و اجازه دهید تا روغن به پوست سرتان نفوذ كند. با این كه هیچ شواهدی وجود ندارد تا نشان دهد چقدر زمان برای این ماسک مهم است، اما بسیاری از افراد اجازه می دهند تا روغن در زمان پانزده دقیقه روی موهایشان باقی بماند. برای پاک كردن روغن از موهای خود به شامپو نیاز خواهید داشت.

روغن زیتون ترمیم كننده موهای آسیب دیده است

يكی دیگر از خواص روغن زیتون، خاصیت درمانی آن برای ترمیم موهای اسیب دیده می باشد. در واقع روغن زیتون کوتيکول مو را مرطوب می كند، و همین کمک می كند كه موهای آسیب دیده و شكننده به خوبی ترمیم شوند. استفاده مداوم از این روغن می تواند موهای خود را ازآسیب های پیش رو هم حفظ كند.

روغن زیتون شوره سر را درمان می كند

يكی از با اهمیت ترین خواص روغن زیتون، کمک به درمان شوره سر می باشد. شوره سر يكی از معضلاتی بوده كه امروزه گریبان بسیاری از افراد را گرفته و روی زیبایی آن ها تاثیر زیادی گذاشته می باشد. اگر شما هم جز کسانی هستید كه از شوره زدن موهای خود خسته شده اید، روغن زیتون يک راه درمانی مناسب می باشد.

تقویت موها و پرپشت كردن آن با روغن زیتون

باتوجه به میزان بالای آنتی اکسیدان موجود در روغن زیتون گزینه بسیار خوبی برای حفظ سلامت پوست سر و موها می باشد. تركیبات روغن زیتون كیفیت موها را بهبود بخشیده و سلول هایی كه در مو آسیب دیده اند را احيا می سازد.

این روغن پرخاصیت پیشنهاد بسیار خوبی برای کسانی بوده كه موی ظریف و شكننده دارند. باید به جای مصرف خوراكی آن را به صورت تركیب با دارچین، عسل و زیتون ماس به شکل ماسک ساخته و کمک بگیرید.

يک نرم كننده و حالت دهنده عالی

يكی دیگر از خواص روغن زیتون کمک به سلامت ظاهری مو می باشد. آيا به دنبال شادابی و نرمی موی سرتان هستید؟ روغن زیتون این كار را به خوبی برای شما انجام می دهد. فقط باید روزانه مقدار کمی از آن را روی نوک انگشتان تان بریزید و بعد روی موهای خود بکشید.

انجام این حرکت موجب می شود كه موهای خود شاداب، براق، نرم و دارای حالت دلخواه شوند. نکته: در انجام روغن مالی زیاده روی نكنید. به این نکته توجه كنید كه حتما باید پس از مدت زمانی موهای خود را بشویید تا روغن مالی سبب چربی موها و در نتیجه ریزش موهای خود نشود.

تسكین تحريک پذیری پوست سر با روغن زیتون

وقتی پوست سر خشک بوده و خارش دارد موجب تحريک زیادی می شود و در نتیجه شکل گیری قارچ و باکتری در سر می باشد. روغن زیتون سبب تقویت موها می شود و رطوبت آن را حفظ می كند.

برای نجات از این مشکل است باید هفته ای يکبار روغن زیتون را با سفیده تخم مرغ مخلوط كرده و به موها بمالید. برای كاهش بوی بد تخم مرغ باید آن را در تخچال قرار دهید. دو قاشق غذاخوری روغن زیتون به همراه سفیده يک عدد تخم مرغ را مخلوط كنید و ماسک بدست آمده را از روی موها بکشید. در زمان 20 دقیقه موهای خود را با حوله پوشش دهید بعد با آب گرم بشویید.

برطرف وزی و خشنی موها با روغن زیتون

يكی دیگر از خواص روغن زیتون برای برطرف وزی و خشنی موهاست. این روغن با هیدراته موجود رطوبت مو را كنترل می كند و با ایجاد يک لایه حفاظت كننده آن را بسیار نرم می كند. برای يک واكنش سریع، كافیست چند قطره روغن زیتون را به انگشتان خود بمالید و روی موهای خشک شده بکشید.

با رسیدن رطوبت به موها وزی آن ها كنترل می شود. ماسک مایونز و روغن زیتون هم يكی از موارد كاهش وزی موهاست. نکته: اگر موهای خود بوی مایونز گرفت و شما دوست ندارید، يک قطره روغن اسطوخودوس به ماسک اضافه كنید تا بوی مایونز را رفع سازد.

روغن زیتون و مضرات آن برای مو

با وجود همه خواص و تاثیرات مثبت روغن زیتون روی موها، میتوان گفت كه شامل مضراتی هم بوده كه در ادامه آن ها را بررسی خواهیم كرد:

  • تولید راش پوستی: کسانی كه موهای سرشان چرب است بیشتر دچار راش پوستی يا حساسیت می شوند.
  • ایجاد آلرژی: مشکلات تنفسی، ورم پوست و تولدی اگزما از جمله مواردی بوده كه در کسانی كه به روغن زیتون حساسیت دارند، شکل خواهد گرفت. این افراد با همه خواص روغن زیتون برای مو باید از مصرف آن كاملا پرهیز كنند.

کدام روغن های اساسی با روغن زیتون به خوبی تركیب می شوند؟

روغن زیتون میتواند با روغن های رزماری و اسطوخودوس تركیب شود. برای اینكه نگهداری آن ساده شود، میتوانید چند گلبرگ گلاب خشک شده به آن هم اضافه كنید و 24 ساعت قبل از استفاده ان را كنار بگذارید. اگر به دنبال رایحه ای آرامش بخش می گردید، از هر روغنی كه دوست دارید يک قطره اضافه كنید. روغن زیتون با روغن درخت چای هم تركیب خوبی برای درمان شوره سر می باشد. گیاهانی هم مثل نم، آویشن و تلوسی (ریحان مقدس) را با روغن زیتون گرم مخلوط كنید و روی موهای خود بمالید.

اهمیت روغن زیتون بر انواع مو

اما کسانی كه دچار چربی مو می باشند باید از خواص تقویتی این روغن استفاده كنند. برای متعادل سازی چربی مو مقداری آبلیموی تازه را به روغن زیتون اضافه كنید و روی موها ماساژ دهید. حواستان باشد روغن را به پوست سر ماساژ ندهید.

در مواردی كه میخواهید آبرسانی به موها و پوست سر، جلوگیری از ریزش مو، نرم كردن و درخشان كردن موها انجام شود، باید روغن زیتون با مواردی مثل عسل، سفیده تخم مرغ، لیمو، حنا، گزنه يا هر ماده طبیعی و مقوی دیگری تركیب شود. بااین روش ماسک مویی عالی با قیمت مناسب خواهید ساخت.

روغن زیتون برای چه نوع موهایی مفید است؟

اگر از روغن زیتون به عنوان نرم كننده استفاده می كنید، باید بدانید كه میزان آن برای همه افراد يکسان هم و به جنس موه بستگی دارد. تاثیرات روغن زیتون به عنوان نرم كننده بر موهای درشت و خشک بیشتر می باشد.

در صورتی كه موها و پوست سری خشک دارید، روغن زیتون را به کمک حرارت بخار گرم كنید و بعد آرام آرام از کف سر به سمت نوک موها ماساژ دهید. پس از اینكه همه موها به روغن آغشته شد روی سرتان پلاستيكی قرار دهید و در زمان 30 دقیقه منتظر بمانید تا روغن به موها و پوست جذب شود. نکته: کسانی كه موهای روغنی و ریزی دارند، احتمالا با کمک روغن زیتون موهایشان وز و چرب شود.

4 مدل ماسک موی سر با روغن زیتون - طرز تهیه ماسک مو با روغن زیتون 

ماسک موی روغن زیتون و جعفری

ماسک روغن زیتون و جعفری هم از جمله ماسک های طبیعی محبوب و پرطرفدار بوده كه به سادگی هر چه همه تر می توان به تهیه آن به صورت خانگی اقدام كرد؛ به این منظور باید مقدار دلخواهی (بسته به حجم مو) از روغن زیتون را به همراه 3-5 قاشق غذاخوری جعفری خردشده در مخلوط كن ریخته و آن ها را تا حد امكان با يکدیگر مخلوط كنید؛ پوست کف سر و ریشه و قسمت های میان ساقه موهای خود را به این ماسک آغشته و با ملایمت ماساژ دهید؛ بعد با کمک کلاه مخصوص رنگ مو و يا کلاهی پلاستيكی سر خود را در زمان يک ساعت پوشانده و آبکشی كنید.

ماسک روغن زیتون و آووكادو

در مرحله اول نیمی از يک آووكادوی درشت و رسیده، 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون، 1-2 قاشق روغن نارگیل، 1 عدد زرده تخم مرغ، 1-2 قاشق غذاخوری عسل را درون مخلوط كن ریخته و با يکدیگر مخلوط كرده تا مایه قوام دار و يک دستی تهیه شود. در مرحله بعدی باید کف سر و موهای خود را به صورت كامل با این ماسک آغشته كرده و ماساژ دهید و اجازه دهید در زمان 30 دقیقه روی مو بماند؛ پس از این زمان موها را با آب گرم و شامپو شست وشو داده و چند مرتبه آبکشی كنید.

ماسک موی روغن زیتون و عسل

به تناسب پرپشتی و بلندی موها، مقداری روغن زیتون را با حرارت ملایم گرم كرده و بعد بسته به میزان روغن زیتون 1-5 قاشق غذاخوری عسل را به آن اضافه كنید و هم بزنید تا قوام پیدا كند؛ ماسک به دست آمده را در زمان 15-30 دقیقه روی پوست کف سر و ساقه موهای خود قرار دهید و بعد با شامپو و آب گرم بشویید.

ماسک روغن زیتون، کتیرا و تخم مرغ

مقدار دلخواهی از روغن زیتون را با 4-6 قاشق غذاخوری کتیرا و 2-3 عدد زرده تخم مرغ مخلوط كنید و هم بزنید تا قوام پیدا كند؛ در مرحله بعد کف سر و ریشه و ساقه موها را با این ماسک طبیعی در زمان 15 دقیقه ماساژ دهید. بعد کلاه پلاستيكی مخصوص رنگ كردن موها را روی سر قرار داده و روی آن را هم با يک حوله پوشش دهید.

با اهمیت ترین نکته در مورد استفاده از این ماسک زمان زمان آغشته بودن موها به ماسک بوده و پیشنهاد می كنیم تا زمانی معادل 3-5 ساعت را به این مرحله اختصاص دهید. در مرحله پایانی حوله و کلاه را از روی سر برداشته و موهای خود را با کمک آب ولرم و شامپوی ملایم شست وشو دهید؛ اگر مشکل ریزش مو دارید پیشنهاد می كنیم تا در يک بازه زمانی 6 ماهه هفته ای دو بار این رویه را تكرار كرده و از مشاهده نتیجه معجزه آسای آن در روند رویش مجدد مو و هم افزایش لطافت، شادابی و درخشندگی ساقه مو لذت ببرید.   امیدواریم كه این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد.

 

اگر خواص دیگری برای روغن زیتون در ذهن دارید، حتما در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.