(آیتونا یه خوشمزه سالم)
12 تیر

تاریخچه زیتون پرورده

 زیتون پَرورده، گونه‌ای خوراک تهیه‌شده از زیتون و مواد دیگر است. این فراورده در ایران بیشتر به عنوان چاشنی کنار غذای اصلی استفاده می‌گردد.

 زیتون پرورده در ایران به هر دو شکل خانگی و صنعتی تولید می‌شود.
اصالت زیتون پرورده کلا به استان گیلان بازمی‌گردد.همچنین نحوه تهیه این چاشنی به نام این استان ثبت ملی شده‌است.

محتویات

زیتون بی‌هسته

رب انار

آب انار

مغز گردوی چرخ کرده

سیر رنده‌شده

گلپر

انار ترش

در تهیه آن از سبزی‌های معطر نظیر گشنیز و جعفری و چوچاغ هم می‌توان استفاده کرد.


زیتون پرورده در فهرست میراث فرهنگی ثبت شده است و یکی از خوشمزه ترین پیش غذاهای شمال ایران است.

 آیتونا زیتون مرکز فروش عمده زیتون بسته بندی شده و باز، فروشگاه حرفه ای روغن زیتون،زیتون پرورده و ترشیجات آماده همکاری با مراکز مختلف برای ارائه خدمات فروش خود می باشد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت ها، نحوه بسته بندی، روند ثبت سفارش و ارسال از طریق فروشگاه آنلاین آیتونا شماره تماس 09395599542 تماس بگیرید. در کنار شما هستیم تا با بهترین قیمت با کیفیت ترین زیتون طارم را تحویل بگیرید.
زیتون پرورده یک پیش غذای بسیار غنی است زیرا حاوی تمام فواید زیتون ، گردو ، انار و سیر است و بسیاری از افراد به دلیل استفاده در رژیم های غذایی آن را می خورند.
یک ضرب المثل قدیمی ایرانی می گوید: “اگر همسری می خواهید که دستپختش عالی باشد ، از شمال ایران انتخاب کنید.” این ضرب المثل به زیبایی تنوع غذاها و طعم های خوشمزه آنها را در شمال ایران بیان می کند ؛ انتخاب رشت ، مرکز استان گیلان در شمال ایران ، در فهرست شهرهای خلاق در زمینه آشپزی یونسکو از سال 2015 ثبت شده است.

زیتون پرورده در لیست میراث

زیتون پرورده یکی از پیش غذاهای خوشمزه ای است که در شمال ایران در کنار غذا سرو می شود و از سال 2014 در فهرست میراث ملی استان گیلان به ثبت رسیده است و جایگاه ویژه در سفره های ایرانی پیدا کرده. امکان ندارد خانواده های ایرانی از شمال ایران دیدن کنند و طعم زیتون پرورده بومی آنجا را نچشند و همچنین آنها این ماده غذایی را برای اقوام و دوستان خود به عنوان سوغاتی سفر می آورند.

آشپزخانه گیلانی

زیتون پرورده با طعم های اصلی در غذاهای گیلانی مانند ملاس انار ، گردو و سبزیجات معطر سرو می شود. سهولت تهیه و طعم خوشمزه آن باعث گسترش گسترده آن در تمام مناطق ایران در مقایسه با سایر غذاهای اشتها آور شده است.
این پیش غذای معروف از زمان های بسیار قدیم وجود داشته است ، زیرا روش های خوبی برای شیرین سازی زیتون وجود نداشت ، بنابراین مردم برای از بین بردن تلخی آن ، زیتون را با ملاس انار مخلوط می کردند. پس از آن ، آنها به آن پیاز ، سپس سبزیجات معطر و سپس آجیل اضافه کردند ، تا اینکه به شکل امروزی درآمد.

مناسب هر سلیقه ای است

اجزای تشکیل دهنده زیتون پرورده متناسب با سلیقه همه افراد انتخاب شده است ، زیرا گردو در مقایسه با ملاس انار ، که دارای سردی است ، دارای طبع گرم است ، بنابراین در اینجا این مخلوط ها در تعادل هستند تا مناسب سلامت بدن باشند.
فرآوری زیتون و فروش محصولات آنها در شمال ایران فرصت های شغلی برای بسیاری از خانواده ها و کارخانه ها ایجاد کرده و میزان کاشت درختان زیتون در سال های اخیر به طور قابل توجهی افزایش داده است.
بنا به گفته یکی از دکتر های عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات گیلان ، هیچ تاریخ مکتوبی در مورد ظهور زیتون پرورده وجود ندارد ، اما به نظر می رسد منبع اصلی آن شهر رودبار در استان گیلان باشد.


فواید زیتون پرورده

زیتون پرورده یکی از پیش غذاهای بسیار غنی است زیرا حاوی تمام فواید زیتون ، گردو ، انار و سیر است و بسیاری از افراد به دلیل استفاده در “رژیم” از آن استفاده می کنند.
ایشان خاطرنشان کرد: به دلیل استفاده از گیاهان معطر در ساخت زیتون پرورده ، خاصیت آروماتراپی نیز دارد و همه این دلایل باعث می شود که مردم عاشق این نوع زیتون باشند و پس از چشیدن برای اولین بار تمایل به خوردن دوباره آن داشته باشند.

طرز تهیه آن

روش تهیه زیتون پرورده ، به شرح زیر است:
نیم کیلو زیتون بدون هسته.
150 گرم گردوی خرد شده ، 3 حبه سیر خرد شده و 100 گرم ملاس انار را با هم مخلوط کنید. یک قاشق گیاه معطر خشک یا تازه مانند گلپر ، نعنا یا جعفری یا هر گیاه معطر محلی به مخلوط قبلی اضافه کنید و در نهایت مخلوط به دست آمده را با زیتون مخلوط کنید.
میتونید طبق سلیقه شخصی خود نصف فنجان آب انار یا دانه های انار یا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و کمی نمک به آن اضافه کنید.
اگر می خواهید مایعی روشن داشته باشید ، از گردو زیاد استفاده کنید و اگر آن را به رنگ تیره دوست دارید ، ملاس انار را به آن اضافه کنید.
در پایان ، زیتون پرورده در یک ظرف در بسته که مانع ورود هوا می شود در یخچال نگهداری شود و باید حداکثر ظرف یک هفته یا 10 روز مصرف شود