(آیتونا یه خوشمزه سالم)
12 تیر

از زیتون در قرآن و احادیث چه گفته شده است ؟

والتین و الزیتون و طور سنین و هذا البلد الامین لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم .

«سوگند به انجیر و زیتون، سوگند به طور مبارک و سوگند به این شهر ایمن که ما آدمى را در نیکوتر اعتدالى بیافریدیم‏» .
نام زیتون شش مرتبه در قرآن آمده است . یک بار نیز در سوره مؤمنون آیه 20 اشاره غیر مستقیم به درختى شده که روغن مى‏دهد و در کوه سینا مى‏روید .
نام علمى زیتون «اولیوا یوروپیا») . (Oliva uropea.l) Oleae uropaea
و به فرانسه: . Olivier d|europe, Olivir France Olivier
و به انگلیسى: . Olivre Tree و به آلمانى: . Oellbm
و به عربى «شجرة الزیتون‏» و به فارسى «درخت زیتون‏» نامیده مى‏شود . و در سرتاسر منطقه مدیترانه کاشته مى‏شود اما مرکز عمده تولید آن، اسپانیا، ایتالیا، ترکیه، تونس و مراکش مى‏باشد . براساس تخمین در سال 1343، 1964 حداقل 200 میلیون درخت زیتون در اسپانیا و 123 میلیون در ایتالیا وجود داشته است .
زیتون درخت تناور نیست و کمتر اتفاق مى‏افتد که ارتفاع آن به 8 - 21 متر برسد . زادگاه اصلى این درخت احتمالا فنیقیه بوده که حدود 2000 سال قبل از میلاد در این ناحیه کاشته مى‏شده و از آنجا به غرب یعنى اروپا و به شرق یعنى افغانستان و ایران راه یافته است . این حقیقت درباره منشا درخت زیتون در سوره نور آیه 35 بیان شده که مى‏فرماید:
درخت زیتون درختى مبارک است که نه خاورى است و نه باخترى (شجرة مبارکة زیتونة لا شرقیة و لا غربیة) . با این وجود بعضى از مفسرین از این آیه تفسیرهاى مختلفى کرده‏اند که مثلا:
درخت زیتون متعلق به همه جهان است و منحصر به شرق و غرب نیست . و منظور از شرق و غرب جهت درخت است .
دیگرى گفته است: مزه و کیفیت زیتون به جهت این درخت نسبت‏به خورشید بستگى دارد، ولى خداوند در واقع به زادگاه و گستره این درخت در دنیا اشاره دارد، نه به چیزى دیگر . درخت زیتون در ناحیه مدیترانه‏اى اروپا و افریقا درختى معمولى بود . در جنوب اروپا آن چنان فراوان پرورش مى‏یافت که زیتون اروپایى نام گرفت، یعنى درختى که متعلق به اروپا است . اما محققین به این حقیقت پى برده‏اند که اروپا زادگاه اصلى زیتون نبوده، بلکه فنیقیه یا به عبارت دیگر: بخش شمالى جزیرة‏العرب بود که زیتون از آنجا نشات گرفت . به سادگى مى‏توان پذیرفت که اعراب در زمان نزول قرآن به این نکته واقف بوده‏اند که رشد و پرورش گیاهان در منطقه‏اى، الزاما به معنى نشات گرفتن از آن منطقه نیست، لذا این آیه از سوره نور بر بومى بودن این گیاه دلالت دارد . هم‏اکنون در اکثر بلاد ایران حتى در قم و در منطقه‏اى به نام «مزرعه فدک‏» در جاده کاشان زیتون کاشته مى‏شود و در صدد احداث کارخانجات روغن‏کشى از آن هستند .
زیتون از طریق پیوند زدن تکثیر مى‏شود و درختان غیر پیوندى، میوه‏اى نامطبوع دارند . زیتون نارس طعمى تلخ دارد و در تهیه ترشى و چاشنى غذا از آن استفاده مى‏شود . اما میوه رسیده طعمى بسیار مطبوع دارد . زیتون میوه‏اى است‏بیضى‏شکل به طول 2 تا 3 سانتى‏متر . هر درخت زیتون 10 - 20 کیلوگرم میوه مى‏دهد . گوشت میوه زیتون منبعى براى روغنى ماندنى با کیفیتى عالى است که 15٪یا بیشتر روغن از آن گرفته مى‏شود . روغن با فشردن به دست مى‏آید . اولین افشره بهترین نوع روغن دارد که نیازى به تصفیه آن نیست . ترکیبات اصلى روغن تازه شامل:
«اسید اولئیک‏» 80٪و مقدار کمى جوهر نخل و اسیدهاى دیگرى مانند «اسید سیتریک‏» ، «لینولئیک آروشیدونیک‏» و «سیریستیک‏» مى‏باشد . از تفاله آن پس از اولین افشره روغنى غیر خوراکى به دست مى‏آید که در صابون سازى مصرف مى‏شود .
روغن زیتون خوراکى، در اروپا خواهان بسیار زیادر  دارد و در تهیه سالاد و غذا مصرف مى‏شود . این روغن را مى‏توان درغذا به‏طور خام هم مصرف کرد . در زمان‏هاى قدیم سربازان عرب در لشگرکشیها نان و روغن زیتون با عسل براى غذا همراه خود مى‏بردند و با این کار وقت‏خود را صرف پختن غذا نمى‏کردند و نان خورشى خوشگوار با روغن خام با عسل مى‏خوردند . تولید سالانه روغن زیتون در جهان حدود 20 میلیون تن است . ایتالیا و اسپانیا عرضه کننده عمده این روغن به بازار جهانى مى‏باشند . در هندوستان محصول زیتونى که قابل نام بردن باشد، نیست . اما به تازگى کاشت آرایشى این درخت در مناطق کوهستانى هند مرکزى آغاز شده است .
زیتون داراى خواص داروئى فراوانى است در صورتى که به صورت خوراکى مصرف شود ماده‏اى مغذى، آرام‏بخش و مسهلى ملایم است و زخم معده و اثنى‏عشر بیمار را بهبود مى‏بخشد و در مورد نارسائیهاى کلیوى به عنوان غذائى بدون ازت تجویز مى‏شود . روغن زیتون داراى ماده‏اى ملین است و مصرف خارجى آن پوست‏بدن و تاولهاى سودا (اگزما) و داء (الصدف) را نرم مى‏کند . این روغن براى ماساژ دادن نیز مناسب است و در ترکیبات بسیارى از مرهمها و ضمادها به عنوان پایه وجود دارد .
در حدیثى رسول خدا صلى الله علیه و آله به مردم توصیه مى‏کنند که:
از روغن زیتون براى خوردن و ماساژ دادن استفاده کنند زیرا از شجره مبارکه گرفته شده است . روغن زیتون سوخت مناسبى براى چراغ است . در سوره نور آیه 35 این کاربرد زیتون به خوبى وصف شده است . کسانى که روغن زیتون را به کار برده یا دیده‏اند، به سادگى این آیه را درک مى‏کنند .

نوع مرغوب روغن زیتون زرد کرمى رنگ، گاهى متمایل به سبز و چنان صاف و شفاف است که اگر در ظرفى شیشه‏اى ریخته شود، حالت‏شیئى درخشان دارد و چون در چراغى بسوزد، روشنى چراغ افزون مى‏شود . این خاصیت زیتون در قرآن مجید در عبارت «نور على نور» توصیف شده است .

 آیتونا زیتون مرکز فروش عمده زیتون بسته بندی شده و باز، فروشگاه حرفه ای روغن زیتون،زیتون پرورده و ترشیجات آماده همکاری با مراکز مختلف برای ارائه خدمات فروش خود می باشد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت ها، نحوه بسته بندی، روند ثبت سفارش و ارسال از طریق فروشگاه آنلاین آیتونا شماره تماس 09395599542 تماس بگیرید. در کنار شما هستیم تا با بهترین قیمت با کیفیت ترین زیتون طارم را تحویل بگیرید.
زیتون پرورده یک پیش غذای بسیار غنی است زیرا حاوی تمام فواید زیتون ، گردو ، انار و سیر است و بسیاری از افراد به دلیل استفاده در رژیم های غذایی آن را می خورند.

کبوترى با شاخه‏اى زیتون در منقار، رمز جهانى صلح و وحدت است . این رمز از کشتى «نوح‏» علیه السلام سرچشمه مى‏گیرد . بنابر روایتى هنگامى که خشم خداوند، که در طوفان ظاهر شده بود، کاهش یافت کبوترى با شاخه‏اى زیتون در منقارش ظاهر شد که نشانه آرامش و صلح بود .

آیات مربوط به زیتون

قال الله تعالى:

«والتین و الزیتون و طور سنین‏» (التین: 1 و 2) .

«قسم به انجیر و زیتون [یا قسم به سرزمین شام و بیت‏المقدس]» .

«فانبتنا فیها حبا و عنبا و قضبا و زیتونا و نخلا و حدائق و غلبا و فاکهة و ابا» (عبس: 27 - 31) .

«و (نیز) درختى را که از طور سینا مى‏روید [درخت زیتون] و از آن روغن و «نان خورش‏» براى خورندگان فراهم گردد (آفریدیم) !» .

«و شجرة تخرج من طور سیناء تنبت‏بالدهتن و صبغ للآکلین‏» (المؤمنون: 20) .

«و در آن دانه‏هاى فراوانى رویانیدیم، و انگور و سبزى بسیار، و زیتون و نخل فراوان، و باغهاى پردرخت، و میوه و چراگاه‏» .

«و هو الذى انشا معروشات و غیر معروشات و النخل و الزرع مختلفا اکله و الزیتون و الرمان متشابها و غیر متشابه کلوا من ثمره اذا اثمر واتوا حقه یوم حصاده و لا تسرفوا انه لا یحب المسرفین‏» (الانعام: 141) .

«اوست که باغهاى معروش [باغهایى که درختانش روى داربست‏ها قرار دارد] و باغهاى غیر معروش [باغهائى که نیاز به داربست ندارد] آفرید; همچنین نخل و انواع زراعت را، که از نظر میوه و طعم باهم متفاوتند; و (نیز) درخت زیتون و انار را، که از جهتى باهم شبیه، و از جهتى تفاوت دارند; (برگ و ساختمان ظاهریشان شبیه یکدیگر است، درحالى که طعم میوه آنها متفاوت مى‏باشد) از میوه آن، به هنگامى که به ثمر مى‏نشیند، بخورید! و حق آن را به هنگام درو، بپردازید و اسراف نکنید، که خداوند مسرفان را دوست ندارد!» .

درخت زیتون، درختى است مبارک که خداوند به آن سوگند یاد کرده و آن را صاحب منزلتى خاص فرموده و آن درختى است که نفع عامه در آن است . روغن، ساقه، برگ و میوه آن مصارف متعدد صناعى، کشاورزى، درمانى و دامى دارد .

ترکیب میوه

آب 67٪ روغن 23٪ پروتئین 5٪� املاح معدنى 1٪ که اهم آن کلسیم، آهن، ویتامین‏ها (آنتى اکسیدان A ، بتاکاروتن D,a , C ، سننیوم مى‏باشند .

زیتون ابتدا سبزرنگ است که پروتئین و املاح و آنتى‏اکسیدانهاى آن زیادتر است و وقتى قرمز رنگ شد، مقدار ماده روغنى آن افزایش مى‏یابد .

چربى زیتون از نوع تک غیر اشباعى MonounsaturatedFATTY Acid مى‏باشد که مى‏تواند مورد استفاده کلیه بیماران قرار گیرد . و جز در موارد بسیار استثنائى چربى خون را بالا نمى‏برد .

در آیه 10 - 11 سوره نحل خداوند تبارک و تعالى آن را به‏طور اجمال جزء نباتات طبى ذکر فرموده است:

«هو الذی انزل من السماء ماء لکم منه شراب و منه شجر فیه تسیمون ینبت لکم به الزرع و الزیتون و النخیل و الاعناب و من کل الثمرات ان فی ذلک لآیة لقوم یتفکرون‏» .

«او کسى است که از آسمان، آبى فرستاد که نوشیدن شما از آن است; و (همچنین) گیاهان و درختانى که حیوانات خود را در آن به چرا مى‏برید، نیز از آن است . خداوند با آن (آب باران)، براى شما زراعت و زیتون و نخل و انگور، و از همه میوه‏ها مى‏رویاند; مسلما در این، نشانه روشنى براى اندیشمندان است‏» .

اجداد و آباء ما به این آیات ایمان غیبى و مطلق داشتند ولى امروز با پیشرفت علم و پژوهش دانشمندان، به طور ملموس به این معجزات پى‏مى‏بریم و روشن شدن مسائل از دیدگاه علم امروز عظمت پروردگار و قدرت او را آشکار مى‏سازد.